VM

دهکده اندیشه‌ها
تعامل اندیشه‌ها، راهی مطمئن برای تغییر

SadraD34

@SadraD34

comment
bookmark
more-options
comment
bookmark
more-options

نقد فیلم اسپایدرمن؛ در میان دنیای عنکبوتی (Spider-Man: Across the spider-verse)

مایلز مورالس برخلاف سایر ابرقهرمان‌های دنیای مارول، شخصیتی کنش‌گر است و وجه انسانی او با پرداخت درست کارگردان برجسته شده و شاید تبدیل به بهترین عنکبوت سینما می‌شود.

پوستر انیمیشن اسپایدرمن: در میان دنیای عنکبوتی

 

فیلم اسپایدرمن «در میان دنیای عنکبوتی» محصول سال ۲۰۲۳ که توسط شرکت کلمبیا پیکچرز (Colombia Pictures) و سونی پیکچرز انیمیشن (Sony Pictures Animation) با مشارکت مارول اینترتینمنت (Marvel Entertainment) در ژانر اکشن – علمی تخیلی ساخته شده، قسمت دوم و ادامه انیمیشن اسپایدرمن: به درون دنیای عنکبوتی (Spider-Man: Into the spider-verse) است که در سال ۲۰۱۸ اکران شده بود. این فیلم با بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری در حالی که در فاصله زمانی نزدیک با دو فیلم اوپنهایمر (Oppenheimer) و باربی (Barbie) اکران شد، توانست نظر مثبت مخاطبان و منتقدین رو به خودش جلب کند.

جدا از بحث نمره بالای منتقدین و آرای مردمی، شاید این اثر را باید بهترین مرد عنکبوتی تاریخ دانست. پیشرفت تکنیک در ساخت انیمیشن و هنر کارگردان در بیان احساسات کاراکترها کاملا مشهوده. به شخصه خودم فقط دو انیمیشن کوکو (Coco) و داستان اسباب بازی (Toy Story) را به­‌خاطر دارم که کارگردان اثر توانسته بود از تکنیک به احساس برسد و بیننده را تحت تاثیر قرار بده. ولی اگر فقط بحث تکنیک خوب مطرح بود شاید این انیمیشن هم مثل سایر انیمیشن­‌های نسبتا خوبی که در این سال‌­ها ساخته شده برای مدتی گیشه را تحت تأثیر قرار می‌داد و به­ مرور فراموش می‌­شد. اما «در میان دنیای عنکبوتی» چیزی فراتر از اینهاست.

 

فیلم­نامه قوی خلاف اکثر آثار مارول

اکثر فیلم‌های مارول به شدت از مشکل فیلم­‌نامه رنج می‌­برند و با خلق داستان جذاب سعی در سرپوش گذاشتن روی این نقطه ضعف دارند. «در میان دنیای عنکبوتی» داستان جذابی دارد اما این جذابیت از پس فیلم­‌نامه به شدت قوی آن برآمده که باعث می‌­شود داستان، مخصوصا در نیمه دوم فیلم به فرم خود برسد و اثر از احساسی که در پی تکنیک شکل گرفته بود، فراتر رود و به واسطه فرم در بیننده حس ایجاد کند و او را تا لحظه آخر پای اثر میخکوب کند.

 

عدم شعارزدگی؛ نقطه قوت اصلی فیلم

آیا فقط فیلم‌­نامه قوی توانسته فیلم را به فرم خود برساند؟ نکته مثبت دیگر این فیلم عدم شعارزدگی است. جملات قصاری که از دهان کاراکترها درمی‌­آید، تماماً به نمایش درآمده و به آن پرداخته می‌­شود و در حد شعار باقی نمی‌­ماند. این موضوع در شخصیت‌­پردازی و باورپذیر کردن کاراکترها نقش مهمی را ایفا می‌­کند. اما این عدم شعارزدگی تنها به دیالوگ‌­ها ختم نمی‌­شود. در حالی که امروزه اکثر آثار هالیوود با شعارهای در ظاهر ضد نژادپرستی و نشان دادن زجر رنگین‌­پوستان در گذشته و ارجاع آن به زمان حال و با قرار دادن بازیگران رنگین‌­پوست در نقش کاراکترهای سفیدپوست سعی در ایجاد نفاق و تفرقه و استفاده‌­های سیاسی از آن دارد، در این فیلم با کاراکتر رنگین‌­پوستی طرفیم که نه تنها احساس ترحم در بیننده برنمی‌­انگیزد بلکه هر جا ظلمی به او تحمیل می‌­شود، به دور از انفعال برای عقیده‌­اش می‌­جنگد. وجود مرد عنکبوتی دیگری از سرزمین هند که کارگردان با نوع پوشش و آرایش موی کاراکتر، شخصیت آن را در مدت کوتاهی برای بیننده شکل می‌­دهد، نمونه دیگری بر این مدعاست.

 

مرد عنکبوتی از سرزمین هند که کارگردان با نوع پوشش و آرایش مو، کاراکتر را برای بیننده باورپذیر می­‌کند
مرد عنکبوتی از سرزمین هند که کارگردان با نوع پوشش و آرایش مو، کاراکتر را برای بیننده باورپذیر می­‌کند

 

شخصیت‌­های کنش­‌گر، روابط زیبای انسانی و بدمنی در سایه

در دنیای مارول اکثراً با انسان­‌های منفعلی طرف هستیم که هیچ قدرت و اتحادی در مبارزه با بدمن فیلم ندارند و هر جا اتحادی هم شکل بگیرد، توسط همین بدمن به تحقیرآمیزترین شکل از بین می‌­رود. و این انسان‌­ها اگر در فیلم نقشی هم داشته باشند، به قدری از لحاظ هوش و شخصیتی پایین هستند که چهره کمدی به خودشان می‌­گیرند. برای نجات بشریت در دنیای مارول، به ابرانسان‌­ها نیازمندیم که نیرویی فراتر از قدرت یک انسان دارند و این‌­گونه فیلم‌­ها چقدر باب میل نظام سرمایه‌­داری است! این موضوع در فیلم «در میان دنیای عنکبوتی» کمتر به چشم می‌­آید. بدمن فیلم نقش کمرنگی دارد و رابطه‌­اش با انسان‌­ها به تحقیر ختم نمی‌­شود و همین امر باعث شده کارگردان فرصت پیدا کند که با روابط انسانی که میان کاراکترها شکل می‌دهد، به جای احساس انزجار از صحنه‌­های اکشن که غالباً به خون‌­ریزی و کشت و کشتار ختم شده، حس خوب در بیننده ایجاد کند. 

 

جهان‌­های موازی؛ آیا برای بیننده باورپذیر می­‌شود؟

ساختار اصلی هر دو قسمت انیمیشن اسپایدرمن بر پایه جهان‌­های موازی شکل گرفته است. آیا برای درک این جهان‌­ها نیاز به دانش فیزیک داریم یا اثر به‌­طور مستقل آن را برای ما می‌سازد؟ نیچه می‌­گوید: «اگر هنر نبود واقعیت ما را خفه می‌­کرد.» اگر این جمله نیچه را مبنایی بر تعریف هنر بدانیم، دلیلی ندارد که هنر (سینما، هنر هفتم) لزوماً درکی از واقعیات علمی به ما بدهد و در عوض با ایجاد فرم درست، در مخاطب ایجاد حس می‌­کند. «در میان دنیای عنکبوتی» نمونه بارز این نکته است. کارگردان سعی نمی‌­کند با پیچیدگی داستان و بیان قواعد فیزیک، علم خودش را به رخ بکشد و ذهن بیننده را درگیر کند. در عوض از پس فرمی که ساخته می‌­شود که بالاتر به آن اشاره شد، مخاطب تمامی این دنیاهای موازی را حس کرده و با اثر همسو می‌­شود.

 

نمونه‌ای از جهان‌های موازی نشان داده شده در فیلم، به دور از هرگونه پیچیدگی
نمونه‌ای از جهان‌های موازی نشان داده شده در فیلم، به دور از هرگونه پیچیدگی

 

به غیر از یکی دو اثر نصفه و نیمه هیچ وقت طرفدار آثار مارول نبودم ولی مایلز مورالس (کاراکتر اصلی این فیلم) بهترین مرد عنکبوتی سینما و «در میان دنیای عنکبوتی» بهترین مارول تاریخ است.                        

 

 

comment
bookmark
|

نظر یا دیدگاه خود را، راجع به این نوشته در این محل درج نمایید.

عالی و کامل

Hossein
Hosimohi

1 سال پیش

comment more-options

نقد کامل و جامع

belard
مهسا بلارد

1 سال پیش

comment more-options

عالی بود